Hoe gaan wij te werk?
ACT Nederland draagt bij aan het realiseren van dit overheidsbeleid, deels door overheidssubsidies te benutten. Nadat verzekeraars of belangenbehartigers ons hebben ingeschakeld, houden wij een kennismakingsgesprek. Daaraan kunnen zowel de belangenbehartiger als de schadebehandelaar deelnemen. Tijdens dit gesprek zullen wij vooral luisteren, informeren, antwoorden en adviseren. Nadien maken wij een plan van aanpak volgens ons 6-stappenmodel.
Tijdens het casemanagement-traject geven wij inhoud aan het plan van aanpak. Als wijzigingen noodzakelijk zijn, worden die altijd vooraf besproken. Wij blijven tussentijds structureel en doelgericht communiceren met alle partijen. Zo wordt voorkomen dat zaken vergeten, verloren of over het hoofd gezien worden. De verslaglegging vanaf het eerste tot het laatste contact gaat naar de belangenbehartiger en de verzekeraar. Beide partijen weten dus altijd wat de behoeften, vragen en de mogelijkheden in het schadedossier van het slachtoffer zijn.
Meer over ons
Na een ongeval is het leven van een slachtoffer uit balans. ACT Nederland biedt innovatieve en creatieve oplossingen om zijn of haar situatie weer zo dicht mogelijk bij die van voor het ongeval te brengen. We werken daarbij samen met de aansprakelijkheidsverzekeraars en de belangenbehartigers. Deze aanpak voorkomt dat de betrokken partijen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.
Specifieke kennis van gezondheid en zorg, pedagogiek, arbeidsreïntegratie en de relevante wet- en regelgeving: dat maakt van de casemanager van ACT Nederland een specialist in meerdere disciplines. Juist daardoor zijn wij uniek in de wereld van de letselschade.
diensten om aan de behoefte van cliënten tegemoet te komen. Het bestaat uit
het vaststellen van zorgbehoeften, afstemmen van de hulpverlening en follow up
(Wennink en Goudriaan 1991).
Een casemanager beheerst het proces van begin tot eind, met als doel de autonomie en zelfredzaamheid van de cliënt te bevorderen. Het unieke van casemanagement is dat het verschillende functies combineert in één rol. In andere woorden:
• Een casemanager beheerst/managet een proces van begin tot eind
• Een casemanager bevindt zich op ‘het kruispunt’ waar verschillende organisaties, instellingen, belangenbehartigers en de cliënt elkaar kruisen
• Een casemanager heeft niet alleen contact met de verschillende instellingen en de cliënt, maar maakt beslissingen samen en vindt oplossing voor de cliënt (zonder andere levensterreinen uit het oog te verliezen zoals gezondheid en financiën)
• Een casemanager heeft toegang tot informatie van allerlei organisaties en gebruikt deze informatie in het besluitvormingsproces
Bij casemanagement wordt de cliënt op een door hemzelf gekozen wijze ondersteund op basis van zijn vraag. Hij/zij hoeft daardoor geen keuzes te maken uit een vooraf ingekaderd aanbod.
Wij blijven het casemanagement professionaliseren voor de zware letselschadedossiers en zijn gespecialiseerd in de doelgroep kinderen met letselschade.
De Oprichtster
Adri Roelofs is sociaal pedagoog en studeerde Gezondheidswetenschappen (Arbeid en Gezondheid).